Zakopane PL: Karb – De ultieme uitdaging in de sneeuw

IMG_20150601_133458“Papa, kunnen we niet naar Nosal? Moeten we echt naar de berg?” Robert leek niet helemaal zichzelf. Anders is hij niet te stoppen en nu leek het of hij er niet echt zin in had. Na een beetje doorvragen zag Robert op tegen de hoogte. Uitgelegd dat de trip naar Dolina Gąsienicowa niet echt moeilijker was dan Sarnia Skała en hem toch maar gemotiveerd om me te vertrouwen.

Eenmaal aangekomen in Kuźnice hebben we onze privé taxi om 10:00 uitgezwaaid en zijn we op pad gegaan langs de gele route naar Przeł. Między Kopami. Een erg mooie route die goed te begaan was. Robert kreeg er steeds meer zin in. Hij zag wel dat dit ook erg leuk was en dat de hoogte helemaal niet zo belangrijk is.

Het was prachtig weer al wisten we dat dit maar tot 16:00 zou duren. Robert zat goed in het ritme en we waren zo boven. Appeltje gegeten op de bankjes en verder gelopen richting Murowaniec. Omdat we nog niet echt moe waren hebben we Murowaniec overgeslagen en zijn we direct doorgelopen naar Czarny Staw Gąsienicowy. Na dit half uurtje viel Robert’s mond open. “Wow” kwam er uit. Het zag er dan ook geweldig uit. Het was nog steeds prachtig weer en hebben mooie foto’s gemaakt. Broodje gegeten en lekker de tijd genomen om van het uitzicht te genieten. Er waren niet zo veel mensen en dat is altijd fijn.

Omdat Robert helemaal omgeslagen was heb ik een voorstel gemaakt om een andere route terug te nemen. Zou 1 uurtje extra zijn, maar wel een beetje zwaarden dan tot nu toe. Tijdens het genieten van het uitzicht en het eten van het broodje kon Robert er rustig over nadenken. Hij wilde wel verder en de nieuwe route proberen. Mocht het te veel zijn konden we altijd terug gaan. Wij het zwarte pad naar Karb en Kościelec ingeslagen. Nou dat hebben we geweten.

Al snel werd het heel ruig en bestond het pad alleen nog maar uit grote rotsen met hier en daar sneeuw. Robert ging enthousiast verder en vond het erg leuk. Het was dan ook best avontuurlijk, zo’n spannende route. Omdat de route erg stijl omhoog ging maakte we snel meters de hoogte in. Het uitzicht werd hoe langer hoe mooier.

We gingen door sneeuw en kleine paadjes, maar op een gegeven moment heb ik wel halt gehouden. Ik heb tegen Robert verteld dat we terug zouden gaan omdat ik niet wist wat er nog komen zou. Even gewacht op andere hikers en gevraagd of de rest van het pad wel veilig zou zijn. Het bleek dat we eigenlijk al bijna boven waren dus de beslissing om door te gaan was snel gemaakt. We wisten dat de afdaling aan de andere kant veel minder steil zou zijn. En inderdaad, toen we al snel de top van Karb bereikten (1853m) viel ook mijn mond open. We keken rondom uit over twee verschillende valleien. Aan de ene kant zagen we het grote meer van Czarny Staw Gąsienicowy. En aan de andere kant richting Kasprowy Wierch de verschillende kleine meren. En dan voor ons de geweld(enar)ige berg Kościelic. Wat een geweldig uitzicht!!!!! Dit is echt een aanrader om te doen (maar misschien niet in de sneeuw).

De blauwe, zwarte en gele paden naar beneden leidde ons door de westkant van Dolina Gąsienicowa. Deze kant van de vallei heeft erg veel kleine meertjes en brengt iedereen tot rust. We konden dan ook niet anders dan om even naast een meertje te gaan zitten. Daar genoten we van onze tocht en konden terugkijken naar de watervallen en onze geleverde prestatie. Het bleek wel dat we hier erg veel tijd hebben “verloren” en kregen het gevoel dat de tijd die op de kaart stond niet echt overeen kwam met de realiteit. Misschien waren we gewoon moe en deden we het wat rustiger aan 🙂

Uiteindelijk weer aangekomen bij Murowaniec waar we even op adem zijn gekomen met een glaasje cola. Daarna snel verder. Naar beneden voelt het altijd langer lijkt het wel. We merkten ook dat we goed moesten opletten omdat Robert’s voeten best wel moe waren en niet zo goed meer luisterden. Bij de splitsing Przeł. Między Kopami deze keer de blauwe route genomen. We wisten dat deze een stuk minder begaanbaar was, maar Robert wilde hem toch lopen. De route eindige namelijk op dezelfde route als Nosal. Zwikkende en zwalkend naar beneden omdat geen steen recht lag. Onderweg nog een gids tegengekomen die we ook op Sarnia Skała waren tegengekomen en Robert vertelde honderd uit over zijn avontuur naar Karb. Het laatste deel van het pad is normaal vochtig en glibberig maar was nu gelukkig droog (als ook het weer). Om 17:15 waren we weer in Kuźnice en hebben we onze privé taxi gebeld. Ik heb mijn zoon een dikke omhelzing gegeven en zei dat ik erg trots op hem was. Het was niet niks. Vanaf nu is mijn jongetje niet meer. Het is mijn JONGEN!!!

Additionele notitie (14 Juli 2016): Na navraag bij TOPR in Zakopane is deze route niet echt geschikt voor een 7-jarige. Zeker niet in de sneeuw. Mocht dit gelezen worden door derden, dan zou ik deze route willen afraden voor kinderen van onder de 12 jaar.